Hanosz - Hangszeresek Országos Szövetsége

Történetünk

 

A Hangszeresek Országos Szövetségét (HANOSZ) 2003-ban 12 hangszereket, audiovizuális és fénytechnikai eszközöket gyártó, forgalmazó és importáló magyar vállalat hozta létre. Legfontosabb célkitűzésüknek tekintették, hogy közösen, olyan területeken érjenek el eredményeket, melyeken a szövetség tagjai külön-külön kevésbé lehetnek sikeresek. A HANOSZ azóta rendkívül aktív érdekképviseleti szervezetté nőtte ki magát, hiszen többek között a negyedévente megjelenő  Music Media Magazin szerkesztése és Közép-Kelet Európa legnagyobb zenei kiállítása a Budapest Music Expo szervezése kötődik a nevéhez. Az Öröm a zene tehetségkutató sorozat és díj valamint a méltán híres Gitármánia tábor is a HANOSZ fennhatósága alatt működik. Ezen kívül rendszeresen dolgozik együtt a legnagyobb zeneipari és kulturális szervezetekkel, s tagjainak száma már jóval a negyven felett jár. 

 

2003- 12 hangszereket, audiovizuális és fénytechnikai eszközöket gyártó, forgalmazó és importáló magyar vállalat hozta létre a HANOSZ-t

2004-2005-ös években olyan nagy horderejű témakörökben indult el a munka, mint:

-       az aktív zenélés társadalmi elfogadottságának és támogatottságának elérése,

-       egy márka-semleges saját folyóirat elindítása,

-       saját kiállítás megszervezése

-       a hangszer-kereskedelem színvonalának általános javítása,

-       etikai kódex megalkotása, vagy új tehetséggondozási stratégiák megalkotása, működtetése.

Mivel azonban a HANOSZ saját területének úttörője volt, így számos nehézséggel – elsősorban a korábban kialakult rossz irányba mutató elvi rendszerek és meghatározott feladatok gyakorlatba ültetésével – kellett megbirkóznia.

 

2006-ban a HANOSZ főállású alkalmazottakkal egy önálló irodát indított, melynek feladata a korábban megfogalmazott célok gyakorlati megvalósítása lett. Ennek köszönhetően szeptemberben megrendezésre került az elsőHangfoglalás” Hangszer- Hang- Fény- Stúdiótechnikai kiállítás a Millenáris területén 15.000 látogató érdeklődésével, valamint klubfesztivál Budapest öt élőzenés szórakozóhelyén és szakmai kerekasztal-beszélgetések a zene és a zenélés jövőjéről.

 

2007-ben a tagság létszáma az induló évéhez képest a duplájára nőtt. Ebben az évben jelent meg első alkalommal a Hangfoglalás Magazin, mely ekkor még csak a kiállítás programfüzetének összevonása az Instrument Magazin aktuális számával. Ugyanakkor ez a magazin már a következő megjelenésétől a „Hangfoglalás Magazin” nevet vitte tovább.

A HANOSZ már a jelentősen megnövekedett előzetes érdeklődés miatt a Hangfoglalás kiállítást, a kísérő klubfesztivált és nemzetközi szakmai konferenciát (melyen 11 európai ország zenei exportirodái vettek részt) a SYMA Sport- és Rendezvényközpontba helyezte át.

Duplájára nőtt a programok száma, a kiállítás látogatóinak száma 17.000 főre növekedett, míg a kísérő rendezvényeken is 6-8.000 látogató vett részt.

 

2008-ra a HANOSZ jelentős együttműködő partneri kapcsolatokat épített ki a Magyar Színháztechnikai Szövetséggel, a Magyar Zene- és Művészeti Iskolák Szövetségével, a Hangszermíves Céh-el, a Magyar Hangszerkészítők Országos Szövetségével, a MAHASZ-al, a ProArt-al, a Magyar Zeneművészek és Táncművészek Szakszervezetével, a Magyar Zenei Exportirodával, mely szervezetek kivétel nélkül önálló megjelenést kapnak a Hangfoglalás kiállításon.

A PANKKK program vezetőivel kiegészülve, a HANOSZ nagyszabású szakmai konferenciát szervezett a kiállítás idején, melynek fő témái: a zeneoktatás jövője, a tehetségkutatás és gondozás távlati szerepe, zenei iparági kerekasztal-beszélgetések kezdeményezése, újszerű utak az élő zene és a zenélés népszerűsítésére.

Szintén ebben az évben – hazánkban első alkalommal – a háromnapos esemény élő, internetes közvetítését követhették az érdeklődők a www.hangfoglalasonline.hu oldalon, s az élő anyagok rögzített verzióinak szerkesztett változataival elindult a „Hangfoglalás TV” YouTube csatornája, mely már az induló év végére 80.000, 2012-ig több, mint 500.000 látogatót könyvelhetett el.

 

2009 tavaszán a HANOSZ útjára indította a Hangfoglaló Hétfő elnevezésű ének-zenei versenyt, melyen általános és középiskolák vehettek részt nagyon különleges módon. Egy megadott, hazai dalt, egy meghatározott időpontban, az egész országban egyszerre kellett előadniuk. Az előadásról videó-felvételt készítettek, melyeket szakmai zsűri értékelt, és a legjobbnak talált előadást 1.000.000Ft.- értékű hangszer, illetve hangtechnikai eszközbeszerzéssel jutalmazza.

Ezt a programot három éven keresztül változatlan formában tartotta meg a HANOSZ, majd 2012 óta „Hangfoglaló Magyarország” néven 19 regionális tehetségkutató fesztivállal közösen újragondolva rendezi meg a mai napig.

A nyár elején a HANOSZ mini Hangfoglalás kiállítással járult hozzá a Szerzők Egyesületének gyermeknappal egybekötött pedagógusnapi programjához, 12.000 gyermek résztvételével. Majd a nyár további részében hasonló mini kiállítással támogatta A Zene Ünnepe - Thanks Jimi Fesztivált, melyen 300 gitáros játszotta egyszerre a Hey Joe című „klasszikust”.

Ebben az évben a HANOSZ tagjainak száma 37-re növekszik, a hangfoglalás látogatói száma eléri a 26.000 főt, a zenei programok száma meghaladja a 200-at.

 

2010-ben a HANOSZ, a Hangfoglalás kiállítás és Magazin, a SONY Music, a Gitármánia Tábor és a Thanks Jimi Fesztivál közösen hirdette meg – talán – minden idők legnagyobb hazai gitáros tehetségkutatóját, a „KI LESZ AZ ÉV LEGJOBB ÚJ GITÁROSA?” című versenyt, amely gyakorlatilag egész évben zajlott, 120 hazai tehetség nevezésével. Döntőjére a „Gitármánia Tábor”-ban, gálaelőadására pedig a Hangfoglaláson került sor. A teljes sorozatot 420.000-en követték az interneten.

Ebben az évben a HANOSZ stratégiai megállapodást kötött a Magyar Színháztechnikai Szövetséggel, melynek eredményként a színháztechnikai szakma állandó kiállítása a SceniTech is a Hangfoglalás területén belül került megrendezésre.

Szintén stratégiai megállapodás köttetett a Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus, a PANKKK Programiroda és a HANOSZ között a hazai zenei oktatás, tehetségkutatás, valamint a zenei produkciók kiteljesedéséhez szükséges technikai és iparági háttér tudatos, összehangolt fejlesztéséről, ez irányú iparági találkozók, szakmai kerekasztalok, konferenciák szervezéséről. A HANOSZ tovább erősítette partneri kapcsolatát a Szerzők Egyesületével, az Artisjus-al és a Magyar DJ Szövetséggel. A Hangfoglalás rendszeres programjává vált a Producer DJ Találkozó is, amely hazánk egyik legnagyobb ilyen jellegű rendezvénye.

Ebben az évben a HANOSZ tagsága meghaladta a 40 tagot, a Hangfoglalás látogatottsága elérte a 40.000 főt, a kiállítók száma 100 fölé emelkedett, a programok száma megközelítette a 300-at.

 

2011-re a Hangfoglalás lett Közép-Kelet-Európa legjelentősebb hangszeres eseménye. A HANOSZ-nak a gazdasági válság ellenére sikerült megőriznie a rendezvény ingyenességét, továbbá 8.500m2-re emelni a kiállítási területet, a programok száma elérte a 320 zenei eseményt három nap alatt, a látogatók száma pedig 47.000 főre nőtt.

 

2012-ben a HANOSZ újrafogalmazta a Hangfoglaló Hétfő gondolatát és a Magyar Művelődési Intézet és Képzőművészeti Lektorátus segítségével 19 évtizedek óta működő regionális tehetségkutató összekapcsolásával az egész országot lefedő könnyűzenei tehetséggondozó sorozattá alakította azt, Hangfoglaló Magyarország” néven.

A sorozat perodikája azóta a Hangfoglaláson minden évben megrendezett csúcs döntőhöz igazodik. A fődíj továbbra is 1.000.000Ft.- értékű hangszer és hangtechnikai eszközbeszerzés a győztes zenekar számára, valamint a Hangfoglalás nagyszínpadain történő bemutatkozási lehetőség, az élő internetes videó közvetítéssel járó nézettség, s az ebből származó professzionális hang és képanyagok.

 

A HANOSZ szintén ebben az esztendőben vett részt első alkalommal a Nagy Sportágválasztó társrendezvényén, a Nagy Hangszerválasztón”, amelyen 15.000 látogató – elsősorban szervezett iskolai csoportok és családok – vettek részt.

A HANOSZ tagjainak száma 44-re emelkedett, a Hangfoglalás látogatói létszáma meghaladta az 50.000 főt területe 12.000m2-re bővült, s ebben az évben első alkalommal hangerőszintek szerint három teljesen elkülönített térben zajlottak a fő események.

 

2013 a HANOSZ életében számos új kezdeményezést hozott. A nyár elején tagként lépett be az EURICCA (Európai Kulturális Klaszter) hálózatába. Zenélni... címmel országos mozgalmat indított, melynek célja a zenélés örömének és fontosságának társadalmi hangsúlyozása, a zenélés szeretetének újra divatba hozása. A teljes Hangfoglalás rendezvényt alárendelte a mozgalom kiteljesítésének, s így Zenélni Aréna, Zenélni Workshop, Zenélni Nemzetközi Konferencia, és Zenélni Klubfesztivál névre keresztelte az év valamennyi Hangfoglalás programját.

„Zenélni” díjat alapított és adott át 13 olyan embernek, akik azért kapták a szakmai elismerést, mert a hangszeres-élőzene népszerűsítése iránti elkötelezettségüket, és az ebben az irányban kifejtett aktivitásukat díjazták az alapítók. A díjazott kategóriákban az év Zenélni díjas Zenepedagógusa: Póka Egon, a Kőbányai Zenei Stúdió igazgatója. Hangszeres zenésze: Lukács Peta gitáros, Szabó András dobos, Németh Alajos és Szappanos György basszusgitáros, illetve Jankai Béla billentyűs. Zenekara: Roy és Ádám Trió. Énekese: Czutor Zoltán. Hangmérnökei: Turcsán András és Baranya Tamás (TLS Zeneház). Hangtechnikusa: Takács László. Hangszerjavító műhelye: Vintage' 52. Világosító és Látványtechnikusa: Lenzsér Attila. Zenei újságírója: Danev György. Zeneiparért kategóriában: Gőz László, a Budapest Music Center igazgatója.

A HANOSZ fennállásának 10 éve alatt teljes infrastrukturális és szakmai támogatást nyújtott az ekkor már 20 éve működő „Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor” számára.

2014-ben a Ziroda Art Media Management (vezetője Gallyas Igor) stratégiai koncepciója szerint a HANOSZ új alapokra helyezte szakmai és operatív működését, új célokat fogalmazott meg és a célok eléréséhez új eszközöket is alkalmazott:

Elemeztük, értékeltük a HANOSZ történetét, munkáját, eredményeit, céljait. Ezt követően mind a HANOSZ saját szakmai tevékenységét, mind hazai és nemzetközi zenei-szakmai környezetben betöltött szerepét, feladatait, céljait újraértelmeztük.

Ennek  megfelelően alakítottuk ki a www.hanosz.hu új tartalmait, megjelenését.

- www.musicmedia.hu címen új online szakmai kiadványt indítottunk.

- Az alapvető célok meghagyása és újabb célok megfogalmazása mellett - a „Zenélni” mozgalmunkat „ÖRÖM A ZENE!” névvel folytattuk. Tehetségkutatónkat az országos sajtó bevonásával, a résztvevők még jelentősebb jövőbeni szakmai és médiatámogatásával szervezzük.

- A Hangfoglalás lap 2014 szeptembertől MUSIC MEDIA MAGAZIN címen, bővített tartalommal, új tematikával és megújult külsővel jelenik meg.

- A Hangfoglalás Hangszer, Hang, Fény Stúdiótechnika Kiállítás neve BUDAPEST MUSIC EXPO-ra változott, online elérhetősége a www.budapestmusicexpo.com . A koncepcionális, tartalmi előrelépéseken túl a HANOSZ valamennyi tevékenységének grafikai, kommunikációs tartalmait is megújítottuk.

 

2015-ben igyekeztünk a lehető legszorosabbra fűzni  együttműködésünket valamennyi partnerünkkel. Stratégiai együttműködési megállapodást írtunk alá az MPRT vezetőivel. Az év elején számos hazai szakmai szervezettel közösen vettünk részt a Cseh Tamás Program által kezdeményezett szakmai egyeztetéseken, melyek a program kiszélesítésének és eredményesebb működésének segítését szolgálták.

10. alkalommal szerveztük meg a BUDAPEST MUSIC EXPO-t, amelyen harmadik alkalommal kerültek átadásra az ÖRÖM A ZENE díjak. Hetedik döntőjéhez érkezett az ÖRÖM A ZENE tehetségkutató sorozat. Első alkalommal - és óriási sikerrel - zártuk az ÖRÖM A ZENE tehetségkutató csarnokot, amelyben a csarnok három színpadán az ÖRÖM A ZENE sorozat döntősei, a Cseh Tamás Program, a Kőbányai Zenei Stúdió és a Gitármánia és Zenei Továbbképző Tábor ifjú tehetségei szerepelhettek a kiállítás mindhárom napján.

A kiállítást követően Andrásik Remo a HANOSZ főtitkára a következőket mondta: 

"A 2015-ös év számomra arról lesz emlékezetes, hogy nagyszerű, együttműködésekben bővelkedő - változatos és minőségi - program jöhetett létre, az MPRT, a Cseh Tamás Program, a ProArt, az Artisjus és minden partnerünk, kiállítónk professzinális hozzáállásának jóvoltából. Úgy érzem, hogy méltó módon sikerült megünnepelnünk ezt a kerek évfordulót." 

 

2016-ban a HANOSZ jelentős feladatok elé nézett... Az év elején székhelyet és irodát váltott, és két új munkatárssal erősítette meg a működését.

Muzsnyai Márti - ügyintézés, szervezés
Tel.: 06/70-366-1003
E-mail: szervezes@hanosz.hu

Sipos Ilona - pénzügy, adminisztráció
Tel.:06/1-371-20-40
E-mail: iroda@hanosz.hu

Ebben az évben a csaknem egy évtizede állandó helyszínen megrendezett Budapest Music Expo-t, elköltöztettük, s mindeközben elindult az ÖRÖM A ZENE ISKOLA is, amellyel teljessé vált a HANOSZ Öröm a Zene társadalmi programja. 

Minden jog fenntartva. 2014 - HANOSZ